Forretningsfilosofi

Gennem tiden har jeg opbygget flere virksomheder. I den forbindelse har jeg gjort mig nogle tanker om det at etablere og drive en virksomhed.

Som jeg ser det, er der tre punkter, der skal være opfyldt, for at man får succes:

    • For det første skal man have god viden om det eller de produkter, som man arbejder med. Det gælder uanset, om man producerer eller sælger varer, eller om man driver en servicevirksomhed. Sagt på en anden måde, så skal man have fingrene nede i dejen, således at man sikrer sig, at ingredienserne er i orden, at brødet ser indbydende ud, smager godt og gør kunden tilfreds.

    • For det andet skal man kende sine kunder og for den sags skyld også deres kunder. Kan man ikke tænke som sin kunde, så kan man hverken producere den rigtige vare eller sælge sin vare eller service til kunden.

    • For det tredje skal man være i stand til at sætte det rigtige hold. Det er vigtigt at have de rigtige personer på de rette poster. Det gælder både i forhold til ledere og menige medarbejdere.

Hvis disse tre punkter er opfyldt, så har man en stor chance for at få succes.

Min erfaring har også lært mig en række andre punkter, som der skal være styr på, for at en virksomhed går godt:

    • Kvalitet og dokumentation skal være i orden fra start.

    • En sund virksomhed har styr på sine interne kalkulationer og et godt overblik over ressourcer, lagerbeholdninger og værdier.

    • Der er gode penge at tjene, hvis man kan kombinere handelstalent med veludført håndværk.

    • Gode resultater forudsætter villighed til kompromis og evne til at se en sag fra flere sider.

    • Hvis du kritiserer noget, så husk samtidig at komme med to forslag til at gøre det bedre.

Ejnar Kristiansen